-
آرشیو :
نسخه تابستان 1396 - جلد اول
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
غلامرضا ثناگوي محرر، الهه ناظري، ام البنين فيروزي جهانتيغ
-
چکیده :
چکیده
عقل و عقل گرایی از جمله مولفه های مهم در اندیشه سیاسی است و در اندیشه سیاسی شهید صدر نیز این مهم مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. با توجه به این امر، سوال اصلی مقاله ی حاضر این است که عقل و عقل گرایی در اندیشه سیاسی شهید صدر چه جایگاهی دارد؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که شهید صدر در اندیشه سیاسی خود، اهمیت والایی برای عقل و عقل گرایی قائل بوده و این مولفه را در تحولات سیاسی و اجتماعی به عنوان عامل اصلی و اساسی تحول معرفی می کند. نتایج مقاله نشان می دهد که که در اندیشه سیاسی شهید صدر، تمام معرفت ها مبتنى بر حس و تجربه نيست، و وی حوزه اى مستقل و اختصاصى براى عقل انسان تعريف مى كند كه بدين سان و با اين وجه، دست كم حيطه ادراكات اوليه عقل بشر را مى توان كاملا از جامعه جدا دانست. توجه وافری به تعامل بین حب ذات و خود دوستی انسان و بعد معنوی انسان دارد ومعتقد است راه و سرشت نیک و بی راهه در اجتماع و سیاست هر دو برساخته انسان است و نقش فکر و اراده را تعیین کننده در حیات سیاسی انسانها می داند. نوع روش مقاله توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.
-
کلید واژه :
اندیشه سیاسی، عقل، عقل گرایی، معرفت شناسی، هستی شناسی
-
Title :
Reason and rationalism from the viewpoint of martyr Mohammad Baqir Sadr
-
Abstract :
Abstract
Intellect and rationalism are among the important components of political thought and in the political thought of martyr Sadr this issue has been considered. With this in mind, the main question of the present article is what is the place of reason and rationalism in the political thought of Martyr Sadr? In response to this hypothesis, it has been suggested that Shahid Sadr places great importance on reason and rationality in his political thought and identifies this component as the main and fundamental factor in political and social change. The results of the article show that in the political thought of martyr Sadr, all knowledge is not based on sense and experience, and he defines an independent and specific domain for human reason, and thus, at least the domain of primary perceptions of reason. Human beings can be completely separated from society. He has a keen interest in the interaction between human love and self-love and the spiritual dimension of human beings, believing that the good and the unrighteous in society and politics are both human made and that he considers the role of thought and will in the political life of humans to be decisive. The method of this paper is descriptive-analytical and based on library studies.
-
مراجع :
اسماعیلی، محمدعلی.1391. مبانی منطقی استقرا و تطبیقات معرفت شناختی آن در اندیشه شهید صدر. فصلنامه معراف عقلی. سال هفتم، شماره 4.
بابور، فردریک.1380. عقل گرایی و تجربه گرایی. تهران: نشر آدینه.
باقری دولت آبادی، علی و سیداحمد مسووی.1397. مفهوم انقلاب در دیدگاه شهید سیدمحمدباقر صدر. فصلنامه راهبرد سیاسی. سال دوم، شماره 5.
پورفرد، مسعود.1387. مبانی و مبادی اندیشه سیاسی شهید صدر. فصلنامه حکومت اسلامی. سال سیزدهم، شماره 4.
جمشیدی، محمدحسین.1393. تبیین رابطه عدالت با سیاست در اندیشه علامه شهید سیدمحمدباقر صدر. فصلنامه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان. سال سوم، شماره 1.
حسینی، علیرضا.1391. اندیشه شهید صدر. تهران: نشر ادیب.
صدر، سید محمدباقر (1360) تئوری شناخت و جهان بینی در فلسفه ما، ترجمه سیدحسین حسینی، تهران: بدر.
صدر، سید محمدباقر (بی تا) رسالتنا. ، تهران: توحید
صدر، سید محمدباقر(1429). المدرسه اسلامیه. تراث الشهید الصدر، ج. 5قم: مرکز الابحاث و الدراسات للشهید الصدر.
صدر، سید محمدباقر(1381). سنتهاى تاریخ در قرآن(تفسیر موضوعى) ترجمه سید جمال الدین موسوى اصفهانى. تهران: تفاهم.
صدر، سید محمدباقر( 1389) فلسفه ما. ترجمه سید حسن مرعشی، تهران: كتابخانه صدر.
صدر، سید محمدباقر (1382). تفسیر موضوعی سنت های تاریخ در قرآن، ترجمه جمال موسوی، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
صدر، سید محمدباقر (1360). تئوری شناخت و جهان بینی در فلسفه ما، ترجمه سیدحسین حسینی، تهران: بدر.
کریمی مله، علی.1381. عقل گرایی دینی و توسعه سیاسی. فصلنامه قبسات. شماره 7.
مطهري، مرتضي.1366. شرح مبسوط منظوم ، ه انتشارات حكمت.
اسماعیلی، محمدعلی.1391. مبانی منطقی استقرا و تطبیقات معرفت شناختی آن در اندیشه شهید صدر. فصلنامه معراف عقلی. سال هفتم، شماره 4.
بابور، فردریک.1380. عقل گرایی و تجربه گرایی. تهران: نشر آدینه.
باقری دولت آبادی، علی و سیداحمد مسووی.1397. مفهوم انقلاب در دیدگاه شهید سیدمحمدباقر صدر. فصلنامه راهبرد سیاسی. سال دوم، شماره 5.
پورفرد، مسعود.1387. مبانی و مبادی اندیشه سیاسی شهید صدر. فصلنامه حکومت اسلامی. سال سیزدهم، شماره 4.
جمشیدی، محمدحسین.1393. تبیین رابطه عدالت با سیاست در اندیشه علامه شهید سیدمحمدباقر صدر. فصلنامه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان. سال سوم، شماره 1.
حسینی، علیرضا.1391. اندیشه شهید صدر. تهران: نشر ادیب.
صدر، سید محمدباقر (1360) تئوری شناخت و جهان بینی در فلسفه ما، ترجمه سیدحسین حسینی، تهران: بدر.
صدر، سید محمدباقر (بی تا) رسالتنا. ، تهران: توحید
صدر، سید محمدباقر(1429). المدرسه اسلامیه. تراث الشهید الصدر، ج. 5قم: مرکز الابحاث و الدراسات للشهید الصدر.
صدر، سید محمدباقر(1381). سنتهاى تاریخ در قرآن(تفسیر موضوعى) ترجمه سید جمال الدین موسوى اصفهانى. تهران: تفاهم.
صدر، سید محمدباقر( 1389) فلسفه ما. ترجمه سید حسن مرعشی، تهران: كتابخانه صدر.
صدر، سید محمدباقر (1382). تفسیر موضوعی سنت های تاریخ در قرآن، ترجمه جمال موسوی، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
صدر، سید محمدباقر (1360). تئوری شناخت و جهان بینی در فلسفه ما، ترجمه سیدحسین حسینی، تهران: بدر.
کریمی مله، علی.1381. عقل گرایی دینی و توسعه سیاسی. فصلنامه قبسات. شماره 7.
مطهري، مرتضي.1366. شرح مبسوط منظوم ، انتشارات حكمت.
- صفحات : 18-29
-
دانلود فایل
( 741 KB )